Sa Pa, Ninh Binh, Hué en Hoi An - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Kaan & Debbie Bulakeri - WaarBenJij.nu Sa Pa, Ninh Binh, Hué en Hoi An - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Kaan & Debbie Bulakeri - WaarBenJij.nu

Sa Pa, Ninh Binh, Hué en Hoi An

Blijf op de hoogte en volg Kaan & Debbie

06 December 2015 | Vietnam, Hoi An

Het is alweer even geleden dat we iets geschreven hebben, en wat hebben we toch alweer een hoop gezien en gedaan!

Sa Pa: Na een lange rit in de nachtbus kwamen we eindelijk aan. Slechts 3 uur geslapen. Al snel vonden we onze gids "Mu", een traditionele Hmong vrouw, een etnische minderheid in Vietnam die ook gediscrimineerd wordt door Vietnamezen. Haar Engels was echt best goed, dus daar waren we erg blij mee. We begonnen te wandelen, het regende helaas een beetje en vanwege de hoogte zaten we letterlijk in de wolken (mistig dus). We bezochten een paar mooie watervallen en een traditionele dansshow. Kaan heeft ook nog even meegedaan, erg leuk :-) we vervolgden onze wandeling, door de rijstvelden en heel veel modder. Mu had ook regenlaarzen aan, wij helaas onze sportschoenen. Het was een hele uitdaging om van steen naar steen te stappen, modder te ontwijken. Uiteindelijk moesten we ook best stijl omhoog, door de blubber. Toen we er bijna waren, viel Kaan in de modder.. hij zat er helemaal onder. Na 20 km gewandeld te hebben kwamen we aan in onze homestay. Bij locals gelogeerd, was heel erg primitief maar echt bijzonder. Super vriendelijke mensen. Heerlijk geslapen ook daar. De dag daarna hebben we weer een fantastische tocht gemaakt van 20 km, maar zonder blubber dit keer :-). We eindigden in Sa Pa en namen afscheid van Mu. Daar een heerlijke massage genomen en lekker gegeten, toen met de bus terug naar Hanoi.

Ninh Binh: met een lokale bus zijn we naar Ninh Binh gegaan. We hebben een scooter gehuurd en zijn gaan rijden. De bergen zijn vergelijkbaar met Ha Long Bay, maar dan op land. Heel erg mooi. We hebben een boottocht gedaan, een Vietnameze vrouw peddelde ons door het prachtige gebied, we hebben uiteraard ook af en toe geholpen. Met ons kleine bootje gingen we ook door grotten heen, we moesten vaak erg bukken om ons niet te stoten, heel spannend!! Ook veel gedrup in de grotten, lekker verfrissend! Na de boottocht nog verder gereden en prachtige tempels gezien. Toen moesten we om 8 uur weer terug zijn om de bus naar Hué te nemen.

Hué: na een rit van 12 uur kwamen we aan in Hué, dit keer wel lekker geslapen in de nachtbus. Wel veel geschommel, de chauffeurs zijn echt gek! Snel ons hotel gevonden en een scooter gehuurd. Naar de imperial city gegaan, hier woonde de laatste nguyen dynastie. Veel was vernietigd tijdens de Vietnam oorlog, dus ze proberen veel te herstellen naar originele staat. Daarna hebben we in de omgeving wat tempels bezocht en een hele bijzondere kerk, wat waarschijnlijk vroeger ook een tempel is geweest. Deze middag was vooral Debbie de Vietnamezen even spuugzat. Alles draait om geld verdienen voor de Vietnamezen, dat wordt je na een tijdje echt spuugzat. De mensen die je wat willen verkopen zijn echt om gek van te worden, vaak ook onbeschoft als met ze in gesprek raakt. Gelukkig hebben we ook fantstische mensen ontmoet.. dat vertellen we zo....

De 2e dag hebben we een DMZ tour gedaan. Deze tour stond in het teken van de Vietnam oorlog. We kregen een gids mee en kwamen langs de Ho Chi Minh trail, de Ben Hai rivier die de grens was tussen noord en zuid Vietnam. We zagen oude Amerikaamse tanks, vliegtuigen en bezochten een museum. De Amerikanen werden in dit museum als laffaards neer gezet. Onder fotos werden denigrerende teksten geschreven als "panicking soldiers fleeing for their lives". In het gastenboek, lazen we een tekst van een US marine man die het duidelijk niet eens was hoe de geschiedenis hier verteld werd. Duidelijk mag zijn dat iedereen zijn eigen perspectief heeft. Daarna gingen we naar de tunnels, dit was echt een hoogtepunt van onze reis. De mensen woonden in deze tunnels, 15 tot 23 meter diep onder de grond. Babies werden er geboren, er was een school, gezinnen hadden hun eigen ruimte (echt piep piep klein). Weinig zuurstof, donker, klef, en er moest (en dat doen ze nog steeds) dagelijks gecheckt worden of er geen slangen en spinnen naar binnen kwamen (..................)
Op de terugweg langs een begraafplaats van Vietnamezen soldaten. Er zijn geen begraafplaatsen van Amerikaanse soldaten, die zijn allemaal in Amerika begraven.

Scooter tocht van Hué naar Hoi An:
Onze bagage zou daar het bedrijf naar Hoi An gebracht worden, terwijl wij met een scooter aan de rit begonnen van 130 km. We wilden naar de eerste stop, elephant springs, toen we plotseling langs een bruiloft reden. We stopten om fotos te maken, en ja hoor... we werden uitgenodigd! Eten.. drinken (shotjes bier nemen is het helemaal hier.....) we hebben zelfs nog gezongen voor het bruidspaar en alle gasten (de slechtste uitvoering van hotel california allertijden) en dat werd erg gewaardeerd. Veel fotos genomen, het was fantastisch!
Toen naar de springs, kaan heeft een duik genomen in het koele bergwater. Daarna langs lang co beach en de hai van pass, een prachtige route door de bergen. Wat een natuurschoon, we hebben zo genoten. Toen door de grote stad Da Nang naar Hoi An.

Hoi An: een erg pitoresk stadje. Overal hangen lampionnetjes en heb je mooie kleine tempels. We hebben lekker rondgewandeld, naar het strand geweest en van de hoge golven genoten (weer even bewust geworden van de kracht van water). Debbie heeft ook nogeen mooie Vietnameze kimono gekocht, na heel wat onderhandelen!! Ze vragen echt 5x zo veel als dat je er voor moet betalen. Maar dat hoort erbij hier, uiteindelijk een goede deal gesloten :-). Heerlijk gegeten bij een local restaurantje, loempia's, gebakken maïs, rundvlees salade en gefrituurde inktvis!

Terwijl we schrijven nu, zitten we in de lobby van onze homestay.. het regent heel erg hard. We wilden nog naar een ander strand maar waarschijnlijk zit dat er niet in. Vanavond om 6 uur gaan we met de nachtbus naar Nha Trang (12 uur weer). Dat is een badplaats waar we hopen toch nog van het strand te kunnen genieten!

• 06 December 2015 - 09:10

Frances:

Jeetje wat een fantastisch reis verslag....Jullie maken heel wat mee zeg en behoorlijk lef denk ik om op die scooters rond te rijden! Nou op naar het volgende verslag.....:))!

• 06 December 2015 - 11:49

Mama:

Heey lieverds,

Wat stoer dat jullie lekker rondrijden op de scooter!!
    Fijn om het reisverslag te lezen ! Ik zie het allemaal voor me!!
    Dikke kus van mama

• 06 December 2015 - 11:59

Annemieke:

Wauw wat spannend ( klein beetje jaloers) en wat een prachtige foto's zullen dat worden :)
    Nog heel veel genieten en mooie dingen ( veilig) zien en beleven.
    Groeten uit Nederland naar jullie in Verwegiestan :)

• 06 December 2015 - 19:56

Nalan Bulakeri:

gezi notlarınızı heyecanla okudum.enteresan yerler görüyorsunuz.!scooter yolculuğu heyecanlı olmalı!herzaman yazın! çok ara vermiştiniz! sizi merakla izliyorum.sizi çoook seviyoruzzzzzzzz.selamlar!!!!

• 23 December 2015 - 12:10

Yasmin Klose:

Ohhh wat een geweldig verhaal weer zeg ...ik zie jullie twee al zingende voor de bruiloft groep staan ...hihihihih...geweldig , en ben zeer benieuwd naar jullie foto s . Zo als jullie alles beschrijven kan ik mij bijna al indenken in de omgeving daar , maar waarschijnlijk nog 100 keer mooier ! Ik ben jaloers . Hier altijd bewolkt en regen , maar geen sneeuw ...pfff..kerstboom staat , maar is niet wat het moet zijn ...Kerst = sneeuw :-)
    Nog een paar dagen en dan komen Marco en Tim op visite hier naar België.... gezelligheid

dikke knuffel van hier