Luang Prabang & Vang Vieng - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Kaan & Debbie Bulakeri - WaarBenJij.nu Luang Prabang & Vang Vieng - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Kaan & Debbie Bulakeri - WaarBenJij.nu

Luang Prabang & Vang Vieng

Blijf op de hoogte en volg Kaan & Debbie

06 Januari 2016 | Laos, Vangviang

Vroeg in de ochtend verlieten we het authentieke gebied in Laos, op weg naar de oude hoofdstad van Laos, Luang Prabang. Door fantastische landschappen hadden we weer een lange rit, 8 uur. In een te krappe mini van, werden we allebei heel erg misselijk. De ene haarspeldbocht na de andere, zoveel gaten in de weg, we werden echt helemaal door elkaar geschud. Dit was echt niet fijn en het duurde en duurde maar... Maar Luang Prabang was het waard. Een heel mooi stadje, wat haast Europees aanvoelt, met veel natuur ook in de stad. Ons hostel was een beetje smoezelig, maar gelukkig waren we er toch amper. Oudjaarsavond, we hebben lekker wat gegeten aan de mekong rivier maar helaas kwam Kaans eten nier. "Ik heb het aan een andere tafel gegeven, dus misschien willen jullie dit gerecht dan?" Een ander gerecht dus, stelde de ober voor... we hebben bedankt en korting gevraagd op de rekening. Gelukkig vonden we later een plek waar gebbq'd werd op straat, dus hebben we allerlei stokjes besteld, vlees, vis, groente, heerlijk!
Met de count down waren we in Utopia, een populaire bar. We hadden het al gauw gezien en gingen weer naar the main square, waar er een band optrad. Dat was echt heel leuk.. na de band kwam er een dj en even dachten we dat we in Nederland waren.. gelukkig hebben we de film nog... :-D!
De volgende dag zijn we Luang Prabang in geweest, veel tempels bezocht, Phousi mountain beklommen .. wat echt een flinke klim was.. (kom je boven, als beloning mag je een entreekaartje kopen) :-D! Veel tempeltjes en buddhas overal. Daarna langs de mekong rivier gewandeld en savonds hebben we weer stokjes van de bbq gegeten.. heel goedkoop en heel erg lekker!
De dag hierna gingen we iets heeeeeeeeel gaafs doen: zipline! Na grote verwarring sochtends (verkeerde mensen werden opgehaald en wij zaten maar te wachten...) kwam het allemaal goed en kwamen we in het zipline park aan, wat pas 4 weken geopend was. Een in Frankrijk geboren Lao gaat dit park nog veel meer uitbouwen, het klonk veelbelovend. Na uitleg en een proef zipline op de grond mochten we omhoog... de eerste keer springen en gaan is echt heel spannend.. maar daarna was het vooral genieten! Je vliegt tussen de prachtige natuur door, echt genieten! We vonden het beiden echt heel erg gaaf! In de middag gingen we naar de grote waterval Xuang Si. Dit was ook weer fantastisch. We zijn helemaal omhoog geklommen om de waterval van boven te bekijken, zo mooi! De klim was wel weer pittig, maar heel leuk, jezelf vasthoudend aan bomen etc, hoog expeditie robinson gehalte! Eenmaal weer veilig beneden hebben we gezwommen in het extreem koude water, maar het was echt heerlijk.
Terug in Luanf Prabang hebben we weer bbq stokjes gegeten.. was weer smullen! De ochtend hierop ging de wekker om 05.15, we gingen naar het traditionele Tak Bat, waar sochtends vroeg dus aalmoezen gegeven worden door mensen aan de monnikken. Echt tientallen monnikken liepen er, maar de toeristen gingen er erg respectlols mee om. Je moet minimaal 5 meter afstand houden en geen flits gebruiken, zodat de monnikken geen last van je hebben. Menig toerist had hier lak aan, waardoor we ons eigenlijk erg ergerden. Toen ontdekte we dat ze ook nog door een achter straatje gingen. Geen toeristen meer, en wij hebben op respectabele afstand gekeken naar deze religieuze traditie. Toen was het al tijd om met de bus naar Vang Vieng te gaan.

Vang Vieng
Weer een hoop gehobbel, maar omdat we met een grote bus gingen werden we niet misselijk. Duurde wel weer 7 uur, dus rond een uur of 5 kwamen we aan in Vang Vieng. We logeerden in een prachtige bungalow, die tevens heel knus was. We verkenden het stadje en maakten ons plan: de eerste dag hebben we fietsen gehuurd en zijn we naar de blue lagoon gegaan. Allebei zijn we uit een hoge boom gesprongen in het prachtige water.. was bedt een hoge spron, metertje of 6... Kaan heeft een beetje gezwommen, Debbie eindelijk weer eens in de zon gelegen en toen weer terug gefietst. De dag erna gingen we tuben! Op een band met de stroming van de rivier mee. Jaarlijks stierven hier ongeveer 20 mensen. Niet door de rivier zelf, maar doordat ze te veel drank en drugs gebruikte en vervolgens verdronken, of op een rots sprongen en hun nek braken. De rivier was heel rustig en we hebben intens genoten van het prachtige uitzicht. Helaas geen fotos, want we lieten onze telefoons in de bungalow. We hebben 1 stop gemaakt bij een bar en een biertje gedronken. Ook hebben we basketbal en jeu de boulle gespeeld, heel leuk. In de avond hebben we lekker een broodje kip gegeten en daarna naar de beroemde sakura bar gegaan waar we wat drankjes hebben gedaan.

Nu zijn we weer in Vientiane, we zitten op het vliegveld want we gaan over een paar uur naar Bangkok :-D we hebben er heel erg veel zin in.

We vonden Laos echt fantastisch, de mensen, de natuur, de bbq stokjes, echt ontzettend genoten. We denken dat dit de leukste bestemming is geweest dusver!

• 06 Januari 2016 - 10:40

Jeanette De Bie:

Hoi Kaan en Debbie,
    Jullie verslagen zijn complete boekwerken haha maar weten we wel wat jullie allemaal beleven.Dave en ik zijn op het moment een paar dagen bij mijn moeder om te schilderen. Ze was blij verrast met de kaart die jullie hebben gestuurd,hij is ook heel mooi.Wij wensen jullie nog heel veel plezier toe de komende tijd. Hartelijke groeten van buurvrouw de Bie ,Dave en Jeanette

• 08 Januari 2016 - 10:55

Willem Verhoeff:

Hoi Hoi Debbie & Kaan,
    Nou ik ben ook weer ff helemaal bijgelezen.
    Wat een avontuur en een belevenis om dat allemaal mee te maken.
    Kijk maar uit om van dingen af te springen.
    Veel plezier nog en geniet ervan.

grt van Ingrid & Pap